Kosztorys produkcyjny bez tajemnic z Mind Production

Za nami kolejny warsztat Mind Production. Tematem spotkania był nowy kosztorys produkcyjny, który zadebiutował wraz rozdziałem Produkcja Filmów Reklamowych Białej Księgi Komunikacji Marketingowej. Kosztorys powstał w odpowiedzi na realną potrzebę rynku wyrażoną przez ekspertów Dialogu Branżowego – praktyków reprezentujących stronę reklamodawców i producentów. Zawiera on szereg zupełnie nowych rozwiązań, o które wnioskowały strony dialogu.

„Jedną z zalet nowego kosztorysu jest dobrze zorganizowana struktura oraz takie uporządkowanie kosztów, które odzwierciedla sam proces produkcji. W poprzedniej wersji niektóre koszty były łączone a inne przypadkowo rozrzucone, a przez to mniej zrozumiałe” mówił Remik Bartos, producent Tango Production, który z ramienia KPR poprowadził prezentację.

Nowy kosztorys składa się z czternastu grup kosztów, od przygotowań i castingu, poprzez m.in. wynagrodzenia i sprzęt, na postprodukcji i nadgodzinach skończywszy. Nowym elementem jest sekcja Digital, Photoshoot, Content, pozwalająca na kalkulowanie tych kosztów łącznie z innymi działaniami produkcyjnymi w jednym formularzu – co jest obecnie częstą praktyką rynkową.

Spośród wielu zmian na szczególną uwagę zasługuje formuła wyliczająca koszt finansowania produkcji – w przypadku odległych terminów płatności konieczność finansowania spada na producentów, a zaproponowana formuła pozwala klientom poznać jego koszt i świadomie decydować o korzystaniu z finansowania własnego lub dostawcy.

„Kosztorys nie jest tylko dokumentem przetargowym. Pełni bardzo ważną rolę także w procesie produkcji. To mapa prowadząca producenta do celu – spełnienia przyrzeczenia danego klientowi, który powierzył nam swój projekt. Przyrzeczenia zawartego w kosztorysie – w części opisującej założenia produkcyjne” podkreślał Remik Bartos.

Wzór kosztorysu jest dostępny na stronie: http://www.dobryprzetarg.com.pl/kategorie/przetarg-na-produkcje-filmow-reklamowych.html

Po prezentacji i dyskusji nad nowym kosztorysem przyszedł czas na produkcyjne case study „PUMA X, czyli jak tworzyć reklamę, którą ktoś zobaczy”. Kuba Ranik z OTO Film wspólnie z Marcinem Pyszorą z high& na przykładzie przygotowanej wspólnie przez obie firmy kampanii PUMA X opowiedzieli m.in. o tym, jakie narzędzia można wykorzystywać do kreowania unikalnego i autentycznego kontentu przy współpracy z artystami.